/* move text ----------------------------------------------- */

الهى أنت مقصودى ورضاك مطلوبى أعطنى محبتك ومعرفتك يا الله

CINTA ALLAH ABADI SELAMANYA.....

Monday, May 08, 2006

Cantik Menarik Kau Memang Da Bomb!!!

Assalamualikum…
Alhamdulillah…ana bersyukur kpd ALLAH S.W.T. Akhirnya ana ketemui satu artikel yg ana rasa cukup baik dan byk memberi kesedaran kepada ana bahawa apa yg ana rasa selama ini adalah benar dan inilah didikan dari ALLAH sebenarnya…alhamdulillah YaALLAH…
Fenomena ini semakin meruncing dikalangan anak remaja kita sekarang ini termasuklah pemuda-pemudi yang mana kita di didik dgn nilai islam yg cukup mantap…namun atas tuntutan perasaan bernama cinta akhirnya lebur segala janji kita pada ALLAH yang mana hidup dan mati kita hanya untukNya…….ana menulis disini bukan untuk menyalahkan sesiapa atau untuk menyatakan yang ana ini baik…tetapi ana bercakap soal pengalaman ana sendiri yang pernah terlibat dalam cinta yang tidak barakah ini…mungkin pengalaman ana ini ALLAH berikan agar ana dapat berkongsi bersama sahabat semua untuk sama2 kita menilai antara dua cinta, iaitu cinta manusia dan ALLAH mana yang lebih mendatangkan nikmat dan ketenangan abadi….
Terus terang ana bersyukur untuk pengalaman ini dan ana bersyukur ALLAH tidak meletakkan ana terlalu lama dalam cinta krn nafsu ini….sebenarnya apabila ALLAH menarik nikmat cinta manusia itu barulah ana temui kasih abadinya ALLAH terhadap diri ana…ana yakin….dan betul2 yakin bahawa ALLAH sebenarnya inginkan ana mencari cintaNYA…
Buat sahabat semua yang mana kalian di didik dgn ilmu islam yang cukup mantap jagalah ilmu kalian agar tidak di selangi oleh maksiat kepada ALLAH…sesungguhnya Ilmu ALLAH itu adalah nur…dan nur tidak akan memasuki hati org2 yang didadanya penuh dgn kemaksiatan…….
Jangan sahabat mengatakan bahawa cinta kalian sekarang ini bukan kerana nafsu tetapi kerana ALLAH..ya mungkin pada mulanya kerana ALLAH tetapi bila kita meletakkan Sesuatu bukan pada haknya maka ia akan bertukar menjadi cinta kerana nafsu….kerana apa ana mengatakan begitu????kerana haknnya kasih antara lelaki dan wanita yang bukan mahram adalah pernikahan….ini bertepatan dgn hadis Nabi riwayat Ibnu Mas’ud “tidak harus bagi lelaki dan perempuan yang sedang berkasih sayang melainkan nikah…..”…ya…pernikahan adalah jalan terbaik untuk kasih ini sebenarnya…kerana pernikahan adalah bukti cinta kita pada ALLAH…iaitu dgn meletakkan hukumnya dihadapan dan takut akan berlakunya perkara yg tidak baik yg boleh menghalangi redhaNYA kpd kita….
Ana teringat juga kata2 Dr HM Tuah…yg mengatakan bahaw tidak normal bagi lelaki dan perempuan yg sedang bercinta ttp tidak bernafsu….nah…lihatlah..hayatilah dan kebenaran ada dalam diri sahabat2 sendiri….benarkah kasih kalian untuk si dia kerana ALLAH…..?????tepuk dada tanyalah iman……
Saya ingin membawa sahabat2 untuk menghayati perjuangan pemuda-pemudi Palestin… yg mana perjuangan mereka cukup hebat….mereka tidak dilalaikan seperti kita yang asyik membuai perasaan untuk “cinta” tetapi mereka nun penuh keyakinan dan tekad berjuang demi tanah air dan agama tercinta sehingga sanggup berkorban nyawa untuk menyahut seruan ALLAH kerana rindu akan syahid nan abadi….bayangkan sahabat..andai matinya kita disini…sebagai perjuang apakah????pejuang cinta???pejuang nafsu???nilai-nilaikanlah di mana kedudukan kita disisi ALLAH….
Rasa cukupla dulu…oleh itu ana berharap sahabat2 semua sudi-sudikanlah untuk menghayati artikel dibawah…terima kasih untuk tuan punya blog yg ana amik artikel in….akhir sekali ana memohon maaf andai ada yg terasa hati…dan yg baik itu dari ALLAH dan andai ada kelemahan dlm penulisan ini itu tandanya kelemahan ana sebagai hambaNYA….salam perjuangan walau dimana kalian berada…….

Artikel Asal

Salam,Artikel dari Majalah i ni memang cukup menarik. Ana sangkakan perkara ini hanya berlaku di uniten sahaja, rupa2nya ia adalah suatu realiti yang telah menular di dalam jamaah kampus lain. Hakikatnya ia semakin menjadi2 sejak akhir2 ini. Mungkinkah ini antara faktor pemuda pemudi yang berbai'ah semakin "lemah"...lemah kerana "cinta Islamiyyah"??? Mungkinkah ini adalah kifarah dari Allah di atas dosa2 dan kealpaan kita sbg abang-abang dan kakak-kakak? Astaghfirullahal'adzim...astaghfirullahal'adzim...astaghfirullahal'adzim...

CINTA ANTA ANTI
Dipetik dari Majalah i Edisi Februari 2006
Oleh: Maszlee Malik

"Sesungguhnya mukmin itu bersaudara" (Surah al-Hujuraat:ayat 10)
"Tidak beriman seorang muslim itu sehingga dia mencintai saudaranya sepertimana dia mencintai buat dirinya" (Hadis Riwayat al-Bukhari)
Bagi mereka yang mempelajari kedua-dua ayat dan hadis di atas, apa yang difahami ialah semua mukmin itu bersaudara dan juga ia menerangkan tentang tanggungjawab seorang Muslim kepada saudaranya yang lain. Selain daripada kedua-dua ayat dah hadis di atas, berdozen lagi dalil-dalil yang menunjukkan kewajipan seseorang Muslim mencintai, mengambil berat, membantu, bersikap peduli dan juga mengasihi saudara seagamanya.
Perkataan "ukhuwah" yang bermakna "persaudaraan" sering dijadikan tema untuk persaudaraan ikhlas yang bertunjangkan iman dan takwa ini. Kisah-kisah para sahabat yang berkorban dan berjuang untuk para sahabat masing-masing menjadikan contoh teladan kepada generasi Muslim zaman moden.

Inilah yang menjadi pengamalan anak-anak harakah Islamiah dan dakwah semenjak kebangkitan Islam di tahun 70'an lagi. Kebangkitan Islam yang telah menemukan kemuncaknya di Malaysia telah menyaksikan pesatnya usaha dakwah, kemunculan sekolah-sekolah agama, bank-bank Islam dan pelbagai lagi di atas nama Islam. Tiada siapa yang dapat menafikan, itu semua adalah hasil daya usaha sama ada secara langsung atau tidak langsung, pendukung-pendukung gerakan Islam semenjak tiga dekad yang lalu. Di waktu yang sama, pemikiran barat sekular, liberalisasi dan juga budaya hendonisme pesat menular dan bersaing. Keindahan persaingan kedua-dua arus ini telah melahirkan budaya yang baru di dalam fenomena kebangkitan Islam di Malaysia. Jika di awal kebangkitan Islam dahulu, dunia hanya dilihat sebagai hitam dan putih. Kehidupan di dalam dunia ini di waktu itu hanya dilihat sama ada berpihak kepada Islam ataupun Jahiliah.

Di alaf ini, dunia tidak lagi hitam dan putih dan bukan lagi Jahiliah versus Islam. Penjalinan di antara apa yang ada di dunia dan apa yang ada di dalam nas telah menyaksikan pelbagai kesan. Ada yang positif dan ada yang negatif. Antara yang terkesan dengan fenomena yang baru ini ialah persoalan "ukhuwwah". Cinta Remaja Dakwah Sebagai seorang pensyarah di IPT yang bergelar ustaz, penulis mempunyai peluang yang menarik untuk bercampur dengan para pelajar yang menempuh zaman muda belia mereka. Pelbagai masalah, isu dan juga pengalaman yang mereka bawa untuk dibincangkan. Antara perkara yang sering dibawa berbincang ialah persoalan cinta. Alaf yang serba unik telah menyaksikan bagaimana para remaja dan belia dakwah tidak dapat lari dari fenomena cinta. Menariknya, cinta yang mereka alami ini telah di"Islamik"kan seperti mana bank-bank, institusi-institusi kewangan lain diislamkan. Maka timbullah istilah "Cinta Ukhuwwah". Ayat-ayat dan hadis-hadis sering dijadikan alat untuk menjustifikasikan apa yang dilakukan. Menarik lagi gejala ini menular di kalangan mereka yang berkopiah, berserban, bertudung litup, naqib-naqibah usrah dan mereka yang menggunakan ganti nama "ana - anta dan ana - anti". Sms,Yahoo Messenger, email dan lain-lain kemudahan perhubungan era ICT telah menjadi penghubung utama cinta "anta-anti" ini. Ia lebih selamat, kerana tidak perlu berdating seperti pasangan yang tidak Islamik. Tidak perlu membazir tambang teksi, tambang bas dan juga membazir membeli kertas kajang berbau wangi dan dakwat yang berwarna-warni seperti mana halnya anak-anak muda lain yang jauh dari arus kebangkitan Islam. Bermula dengan kata-kata tazkirah, berakhir dengan ikon senyuman, teddy bear dan kadang-kadang gambar wanita bertudung. Malah ada yang menjadikan kehadiran di seminar-seminar, kursus-kursus dan juga wacana-wacana ilmiah sebagai peluang untuk berjumpa. Bagi yang aktif berpersatuan pula, mesyuarat-mesyuarat dan aktiviti-aktiviti persatuan sering menjadi medan pelepas rindu. Alahai...kreatif betul anak-anak muda dakwah alaf baru ini. Fenomena yang berlaku ini dimeriahkan dan dikosmetikkan lagi oleh nasyid-nasyid Melayu yang berpaksikan cinta muda-mudi. Klip-klip video nasyid pun, tajuk-tajuk yang bombastik berbau cinta asmara. Hakikatnya, fenomena cinta "anta-anti" ini semakin ketara dan semakin rancak. Ada yang berakhir dengan perkahwinan, dan ada juga yang kecewa di pertengahan jalan, dan tidak kurang juga yang telah menjerumuskan kedua-dua pasangan ke lembah maksiat. wal'iyadhubillah... Salah Faham Ukhuwwah fillah

Teringat juga penulis kepada satu fenomena apabila seorang siswi datang mengadu dia diusik oleh Pak Lebai. Bukan sekadar sms, kad ucapan hari lahir, kad hari raya, malah sejambak bunga ros di hari lahir juga telah dikirimkan oleh Pak Lebai tersebut.Tidak tahulah penulis apakah tanggapan masyarakat terhadap fenomena seumpama ini. Yang pasti di setiap kad, sms dan di jambangan bunga tersebut terukir kata-kata "Ukhuwwah fillah kekal abadi..".sekali lagi makna ukhuwwah disalah gunakan. Satu kes yang lain pula, seorang siswa meluahkan kekecewaannya apabila dihampakan oleh seorang siswi yang satu "jemaah" dengannya. Beliau tidak sangka setelah berpuluh-puluh minggu mereka bertukar-tukar sms dan tazkirah melalui email, akhirnya siswi tersebut bertunang dengan orang lain yang juga satu "jemaah" dengan mereka.Aduh..lagi hebat daripada filem "Love Story" yang pernah popular di tahun-tahun 70'an dahulu. Yang pasti, sekali lagi tema "ukhuwwah fillah" menjadi "camouflagde" ke atas perhubungan antara dua jantina yang ada kesedaran Islam ini. Dalam satu insiden yang lain pula, seorang siswi pernah meminta pendapat penulis. Seorang seniornya yang sedang menuntut di dalam IPT yang sama dengan beliau telah bersungguh-sungguh melamarnya. Walaupun telah ditolak lebih 20 kali, namun si teruna terus melamarnya juga.Sekali lagi slogan "ukhuwwah fillah" menjadi lapik dan dijadikan bahan ugutan. Jika si siswi tadi menolak lamarannya, maka hatinya akan hancur, dan ia bertentangan dengan mafhum hadis tadi. Oleh kerana bersimpati dengan si senior tersebut, si siswi terpaksa menerima lamaran itu. Menarik bukan "trend" percintaan golongan anta-anti ini. Seorang siswa juga pernah meluahkan kemarahannya ke atas naqib usrahnya di bilik penulis. Mengapa tidak, tatkala di dalam usrah, berkepul-kepul dalil dan fikrah yang dibawanya. Sampaikan ketika pertukaran ke usrah lain, si naqib meminta siswa tadi agar berbai'ah untuk kekal di dalam perjuangan dan tidak menyertai jemaah lain. Sayangnya, di dalam perjalanan balik kampung, siswa tersebut nampak sang naqib berjalan berpegangan tangan dengan naqibah sekelas mereka...ini yang paling menarik. Lebih hebat lagi, kedua-dua mereka lengkap dengan aksesori berkopiah dan bertudung litup. Jika di zaman 70'an dahulu nescaya apa yang dilakukan oleh sang naqib dan naqibah tersebut bakal menerima cop "kafir" dari pendukung gerakan dakwah yang lain.Di satu sudut yang lain pula, seorang siswa yang sering menceritakan kehebatan "Abuya"nya kepada penulis, juga tidak dapat lari dari fenomena cinta anta-anti ini. Penulis amat kagum dengan siswa yang sering muncul dengan baju Melayu berkancing dan juga songkok berwarna-warninya ini. Matanya yang bercelak sahaja sudah cukup untuk rakan-rakan yang lain hormat kepada beliau. Sayangnya atas takdir Allah, ketika penulis berkunjung untuk menziarahi beliau, penulis ternampak gambar seorang Muslimah menghiasi desktop komputer peribadinya. Ditanyakan sama ada itu adik, kakak ataupun emaknya atau mungkin neneknya, beliau menafikan. Beliau terpaksa mengaku bahawa itu adalah "kawan"nya. Yang hebatnya, tertulis di sebelah keayuan wajah gadis tersebut "Ukhuwwah fillah membawa ke Jannah."Persoalannya, adakah fenomena ini sihat? Adakah ia sudah cukup islamik? Atau penulis yang ketinggalan zaman sehingga naif terhadap trend muda mudi masa kini? Ataupun fiqh Islamiyy juga perlu diubahkan untuk disesuaikan dengan perubahan semasa.

Di dalam artikel yang terhad ini, penulis tidak berhajat untuk memberikan hukuman mahupun pandangan terhadap fenomena yang menarik ini. Biarlah para pembaca membuat penilaian mereka terhadap "sihat" atau tidak sihatnya budaya ini. Semoga ada di kalangan pembaca yang akan dapat memberikan pandangan yang rasional serta boleh diwacanakan.Allahu Ta'ala a'lam...

Komen 1

Ini Lajnah Pembangunan Pelajar Negeri perlu berikanperhatian dan penekanan.... bahaya ini... patutlah dah lemahsemua...Ana kenal juga dengan Ustaz Mazlee Malik ini seorangPensyarah di UIA.Aktivis NGO, Suara Palestin, JIM, dll. Ana yakinbeliau menceritakan denganikhlas dan memerlukan bantuan, mungkin. Lebih malanglagi jika yang terlibatitu semua pelajar2 aliran jemaah pas... Berat ni...
AMA
Komen 2
Assalamualaikum
Saya telah membaca artikel yang menarik tersebut. Sayaingin memberikan beberapa respon berdasarkanpengalaman yang sedikit semasa di kampus bersama dengan kepemimpinannya.
1. Saya tidak menafikan perkara ini wujud tanpamengira kampus. Ia merentasi persoalan mana-manajamaah tidak kira PAS, JIM, ABIM, Hizbuz Tahrir, Isma,ikhwah dan apa sahaja yang wujud. Ia sudah wujud sejak wujudnya manusia. Ya ia adalah masalah CINTA. Cinta manusia lelaki kepada wanita dan sebaliknya adalah fitrah. Bahkan dalam hadis Rasulullah SAW yangterkenal berkenaan masalah Niat. Oh rupanya di dalam jamaah Rasulullah SAW yang sedang dididik oleh baginda sendiri itupun masih ada yang berhijrah kerana CINTA kepada aweknya. Bukan kerana Allah dan RasulNya. Tapi apa yang dia dapat. Tak Perlu jawab kot sebab Nabi dah Jawab..
2. Persoalan ini bukan CINTA manusia berlainan jenis sahaja. Dalam Surah at-Taubah ayat 24, Allah mencatatkan 8 jenis cinta. Disebut oleh Hamka, Abbastak sanggup bersama Rasul kerana rumahnya. Selepas ditawan di Badar, beliau terpaksa membayar tebusan duakali ganda.
3. Masalah kalimah cinta sudah diislamikkan tidak boleh dijadikan alasan menghalalkan apa sahaja.Penggunaan ayat dan hadis mungkin berlaku untuk menghalalkan cinta ukhuwwah itu, namun bagi saya ia adalah persoalan yang lebih spesifik. Waktu adalah terbatas untuk mengajar tafsiran sebenar ayat-ayat itu. Kalau adapun hanya usrah itupun kalau ada. Sistem pendidikan tidak mengajar itu semua. Sekolah menengahhanya ada beberapa jam seminggu untuk mengajar pendidikan agama. Di universiti hanya ada beberapa jam kredit sahaja. Tak percaya jenguk-jenguklah Hatta UIA pun. Kecualilah fakulti yang specifik pengajian Islam.Kalau Uniten, UTP, UTM, Fakulti engin, toksah cakapla.Saya melihat ini adalah peranan berterusan yang dimainkan oleh jamaah. Walaupun banyak kelemahan, iamemberi kesan yang besar. Kita akur jamaah perlubermula sejak PASTi dan Sekolah rendah. Ia Perlukepada MURABBI bukan hanya sekadar guru yang makangaji. Ia perlu kepa environment yang KONDUSIF. SystemTarbiyyah yang teratur. Ia memakan masa¦.
4. saya melihat kes-kes yang dikemukakan adalah kes-kes terpencil. Beberapa perkara perlu diberiperhatian dalam menilai kes-kes itu.
a. Adakah ia berlaku di kalangan pimpinan tertinggi atau hanya anak usrah biasa. Ataupun yang sudah ada jamaah atau hanya mengaku berjamaah? Sekiranya melibatkan pimpinan tertinggi ia adalah sangat bahaya.
b. Adakah melibatkan seseorang yang komited dengan jamaah sejak kecil? Mengikuti program tarbiyyah sejak bangku sekolah rendah dengan mengikuti system tarbiyyah yang komprehensif? Sekiranya ya, ia adalahbahaya. Sekiranya beliau baru diislamkan fikrahnya siapa kita perlu persalahkan? Masuk universiti baru kenal Islam, jemaah, kopiah, serban dan tudung lingkup.Bagi kita inilah peranan tarbiyyah, ia mendidik secara konsisten. Bukan terus berubah pada hari pertama ia kenal perjuangan Islam. Zaman Nabi ada Badawi kencing dalam masjid, Nabi tak bunuh, suruh sahabat kejar pun tidak. Nabi kata bagi di sudahkan hajatnya. Sebabnya kita fikirlah.
c. Bagaimana dengan jamaah yang beliau sertai? Adalah jamaah yang realistic atau theoretic? Atau kedua2nya.Atau bagaimana dengan usia jemaah tersebut di kampus?Berapa bilangan ahlinya? Dari 1000 ahli adakahkesemuanya terlibat? Atau hanya seorang atau duaorang? Adakah sudah menjadi adat? Sudah menjadi kaedah, kita menghukum sesuatu itu dengan kita mempunyai tasawwur terhadap sesuatu.
5. Suasana ini tidak baik. Tambahan pula sekiranya beliau adalah bakal pimpinan harakah Islamiyyah. Iaperlu dikawal. Ia sudah ada. Ia belum sempurna danterus ke arah itu. Ia adalah proses kematangangerakan. Kadangkala kita perlu bermula semula.Alangkah luasnya medan Amal. Tetapi menghukum secara langsung tidak Islamic menyebabkan kita kehilanganmanusia yang mempunyai prospek masa depan sedangkankita tiada manusia yang sempurna. Inilah jamaahnamanya ada yang kuat, ada yang lemah. Bantu-membantu.
6. Sejarah gerakan PAS yang panjang ini menyaksikan kadang perkara ini tidak terhenti disitu iaitu cinta islamiyyah, kahwin Islamiyyah dan terus kepada Harakah Islamiyyah. Ada yang tiada itu semua tanpa cinta,tanpa kahwin sesama jamaah tetapi mereka sungguh komit dengan jamaah. Tetapi kadangkala ada cinta itu, ada kahwin itu, tetapi Harakah Islamiyyah selepas grad entah ke mana. Kadangkala isteri yang kita dapat dari Baitul Muslim itulah penghalang besar dakwah.Kadangkala Isteri yang suami yang dapat dari bukan Baitul Muslim itulah pendorong terbaik. Entahlah¦.
Lihatlah diri sendiriâ¦
Tapi kita tetap dapat apa yangkita hajati.

7 Comments:

  • At 9:03 PM, Anonymous Anonymous said…

    advantage god ebook http://audiobookscollection.co.uk/fr/Game-Programming/c1844/ linux ebook free filetype pdf [url=http://audiobookscollection.co.uk/de/Grafik-Multimedia/c1863/]commercial submit ebook[/url] nokia e63 ebook

     
  • At 12:29 PM, Anonymous Anonymous said…

    annie on my mind ebook http://audiobookscollection.co.uk/The-One-Minute-Manager/p156292/ make ebook cover using windows [url=http://audiobookscollection.co.uk/Get-Real-Documentary-Theatre-Past-and-Present/p226103/]wxwidgets ebook[/url] lree ebook cover design software

     
  • At 4:59 AM, Anonymous Anonymous said…

    paramount software georigia http://buyoem.co.uk/fr/product-15088/Giant-Disk-Cleaner-1-9 best rated laptop performance software [url=http://buyoem.co.uk/category-100-105/PC-Diagnostics?page=3]singapore computer software[/url] single molecule software
    [url=http://buyoem.co.uk/fr/category-8/Outils-de-l-Office]Outils de l'Office - Cheap Legal OEM Software, Software Sale, Download OEM[/url] smart label software
    [url=http://buyoem.co.uk/es/product-16941/MindManager-7-Mac][img]http://buyoem.co.uk/image/8.gif[/img][/url]

     
  • At 10:40 PM, Anonymous Anonymous said…

    wireless network finder software http://buysoftwareonline.co.uk/product-10143/Webdrive-7-3 server syncronizing software [url=http://buysoftwareonline.co.uk/product-33301/Red-Giant-Trapcode-3D-Stroke-2-6-for-Premiere-Pro-CS5]you tube svg software video[/url] writing software for mac
    [url=http://buysoftwareonline.co.uk/category-11/System-Tools?page=5]System Tools - Software Store[/url] computer software web site design
    [url=http://buysoftwareonline.co.uk/product-35265/Joboshare-Apple-TV-Video-Converter-2-5-MacOSX][img]http://buyoem.co.uk/image/3.gif[/img][/url]

     
  • At 11:42 PM, Anonymous Anonymous said…

    [url=http://redbrickstore.co.uk/products/flomax.htm][img]http://onlinemedistore.com/2.jpg[/img][/url]
    current pharmacy issues http://redbrickstore.co.uk/products/rave--energy-and-mind-stimulator-.htm mcfarlands pharmacy morristown tennessee [url=http://redbrickstore.co.uk/products/claritin.htm]online pharmacy us american express[/url]
    on line pharmacy weight loss prescriptions http://redbrickstore.co.uk/products/valtrex.htm remifemin and canadian pharmacy [url=http://redbrickstore.co.uk/products/shuddha-guggulu.htm]shuddha guggulu[/url]
    hometown pharmacy ltc http://redbrickstore.co.uk/refer-a-friend.htm temple pharmacy [url=http://redbrickstore.co.uk/products/flagyl-er.htm]how do i become a pharmacy technician[/url]
    christian pre pharmacy colleges http://redbrickstore.co.uk/categories/stop-smoking.htm protein powders pharmacy grade [url=http://redbrickstore.co.uk/products/rhinocort.htm]rhinocort[/url]

     
  • At 12:58 AM, Anonymous Anonymous said…

    [url=http://certifiedpharmacy.co.uk/products/effexor-xr.htm][img]http://onlinemedistore.com/5.jpg[/img][/url]
    chcs computer inpatient pharmacy http://certifiedpharmacy.co.uk/products/desyrel.htm online pharmacy percocet [url=http://certifiedpharmacy.co.uk/products/suhagra.htm]ilegal online pharmacy[/url]
    best pharmacy ultram http://certifiedpharmacy.co.uk/catalogue/i.htm rhodes pharmacy [url=http://certifiedpharmacy.co.uk/products/trazodone.htm]trazodone[/url]
    cvs pharmacy directory http://certifiedpharmacy.co.uk/products/pamelor.htm understanding pharmacy clean room designs [url=http://certifiedpharmacy.co.uk/contact.htm]affiliate doctor online pharmacy program[/url]
    pharmacy director dashboard job career hospital http://certifiedpharmacy.co.uk/products/hard-on.htm walmart villa rica ga pharmacy [url=http://certifiedpharmacy.co.uk/products/prednisone.htm]prednisone[/url]

     
  • At 12:20 PM, Anonymous Anonymous said…

    [url=http://certifiedpharmacy.co.uk/products/revia.htm][img]http://onlinemedistore.com/5.jpg[/img][/url]
    va medisal pharmacy http://certifiedpharmacy.co.uk/catalogue/k.htm injured workers pharmacy [url=http://certifiedpharmacy.co.uk/products/capoten.htm]terrace pharmacy[/url]
    imitrex canada online pharmacy phentermine boards of http://certifiedpharmacy.co.uk/products/rogaine-2-.htm shoprite pharmacy [url=http://certifiedpharmacy.co.uk/products/cardizem.htm]cardizem[/url]
    any safe pharmacy websites http://certifiedpharmacy.co.uk/catalogue/z.htm amber pharmacy texas [url=http://certifiedpharmacy.co.uk/products/diflucan.htm]us pharmacy diazepam[/url]
    ambien us pharmacy http://certifiedpharmacy.co.uk/products/levitra-professional.htm how do i get a pharmacy tech license [url=http://certifiedpharmacy.co.uk/products/bupropion.htm]bupropion[/url]

     

Post a Comment

<< Home